روند لاک پشتی ساخت پارکینگ های محله ای پایتخت
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهران تهران از روند ساخت لاک پشتی پارکینگ های محله ای انتقاد نمود.
به گزارش ال مور به نقل از ایسنا، زهرا شمس احسان در تذکر قبل از دستور خود به مساله عدم تخصیص عوارض حاصل از کسر پارکینگ به راه اندازی پارکینگ محله ای اشاره نمود و اظهار داشت: تامین قطعی و راه اندازی پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و ساز های شهری طبق طرح جامع، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته است اما در سنوات گذشته متاسفانه به دلیلهای مختلف همچون گرفتن تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ های زیادی در سطح مناطق ۲۲گانه بر پایتخت تحمیل شده است.
وی با اعلان اینکه جهت حل این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف کلیه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگ های محله ای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است اضافه کرد: بر این اساس شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله را در حساب اختصاصی و جداگانه ای نزد خزانه شهرداری واریز و فقط جهت ساخت پارکینگ های عمومی و با اولویت پارکینگ های محله ای هزینه کند و هرگونه هزینه کرد خارج از موضوع، همیشه بصورت صریح بدون مجوز و ممنوع اعلام شده است.
شمس احسان افزود: اما متاسفانه طی سالهای قبل مساله راه اندازی پارکینگ های محله ای مورد غفلت واقع شد و تا حالا قریب به ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلانشهر تهران ایجاد که نتیجه این شده که هم اکنون بخش عمده ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل گشته و کارایی اصلی خودرا از دست داده اند.
وی با اعلان اینکه مساله تامین کسر پارکینگ در محدوده های فرسوده و ناپایدار و جبران قسمتی از معضلات به وجود آمده در همین ارتباط، چندین سال است که به طور مکرر در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که مدیریت شهری تهران از سال ۱۳۹۵ در دستور کار خود قرار داده تخصیص عوارض دریافتی حاصل از کسر پارکینگ برای راه اندازی پارکینگ های محله ای در محدوده های فرسوده مناطق ۷ الی ۲۰ است. این در حالیست که آمارها نشان میدهد باوجود رقم قابل توجه احصا شده از این محل طی سالهای گذشته؛ بعنوان مصداق سال ۱۳۹۸ قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و طی ۶ماهه نخست سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان منابع وصولی حاصل از این ردیف است اما روند راه اندازی و میزان پیشرفت پارکینگ های محله ای به طور لاک پشتی و بخش قابل توجهی از منابع حاصل از عوارض تامین کسر پارکینگ طی سالهای قبل، صرف نگهداشت شهر و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری تهران شده است.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال از سال ۱۳۹۷ قرار شد به طور پایلوت نخستین تجربه راه اندازی پارکینگ محله ای با صدور اسناد تفکیکی در منطقه ۱۷ تهران به بهره برداری برسد که آخرین اطلاعات دریافتی نشان میدهد باوجود گذشت قریب به سه سال از زمان شروع پروژه، کماکان در فاز نخست متوقف مانده است، پس به شهردارتهران تذکر می دهم تا نسبت به روند معیوب فعلی اقدامی کند و انتظار می رود معاونت مالی و اقتصاد شهری در هماهنگی کامل با معاونت شهرسازی و معماری، هر چه سریعتر مکانیسم شفاف برای وصول و ردیابی عوارض حاصل از کسری پارکینگ ایجاد نموده و از طرف دیگر گزارش دقیقی از هزینه کرد منابع صدرالاشاره امسال که باید به به طور مشخص برای ساخت پارکینگ های محله ای اختصاص می یافت، ارائه شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران عزیز ال مور در مورد این پست